De DMEA 2024 - steute Meditec en SurgiTAIX bereiken overeenstemming over samenwerking: Gezamenlijke ontwikkeling van real-time SDC voor medische hulpmiddelen.

De steute Meditec-divisie en SurgiTAIX AG zijn een ontwikkelingssamenwerking overeengekomen. Ze gaan onder andere samenwerken aan de verdere ontwikkeling van realtime uitbreidingen van “Service-oriented device connectivity” (SDC), bekend als realtime SDC (RT-SDC), en aan de bijbehorende aanpassing van de sdcX-bibliotheek in een dual stack.

SDC is een open communicatiestandaard die de interoperabiliteit van medische apparaten mogelijk maakt. Dit maakt niet alleen fabrikantoverstijgende netwerken van medische apparaten mogelijk, maar ook de bediening ervan. Dit verbetert de ergonomie en het bedieningsgemak en zorgt ervoor dat de chirurg zich beter kan concentreren op de operatie zelf en op de patiënt.

De basisnormen uit de IEEE 11073-familie van normen zijn al bepaald. Verdere standaarden met betrekking tot onder andere externe besturing en apparaatmodellering zijn momenteel in ontwikkeling. Zowel steute Meditec als SurgiTAIX zijn betrokken bij de ontwikkeling van de standaarden als onderdeel van OR.NET e.V. De eerste toepassingen van de standaardfamilie worden al klinisch toegepast.

Het onderwerp van de samenwerking waarover nu overeenstemming is bereikt, is de real-time-mogelijkheid van de SDC-standaard. Deze eigenschap is bijv. nodig voor de HF-apparaten die vaak worden gebruikt bij elektrochirurgie: Als de chirurg het HF-apparaat gebruikt of de energietoevoer uitschakelt, mag er geen vertraging optreden. Realtime is ook essentieel voor communicatie tussen apparaten, bijvoorbeeld in gesloten regelcircuits.

In het samenwerkingsproject dat nu is overeengekomen, vullen beide partners elkaar perfect aan: steute brengt het draadloze SW2.4LE-MED-systeem in dat al een gevestigde factor is in de medische technologie, SurgiTAIX de kwaliteitsgegarandeerde sdcX-softwarebibliotheek die is ontwikkeld voor de implementatie van SDC als communicatiestandaard. Bovendien zijn beide bedrijven al jaren zeer vertrouwd met het onderwerp SDC en kennen ze elkaar van hun gezamenlijke werk in het OR.NET-netwerk.

Marc Stanesby, algemeen directeur van steute Technologies GmbH & Co: "In ons projectwerk met SurgiTAIX zullen we profiteren van de jarenlange ervaring en eerdere ontwikkelingen op het gebied van de SDC-bibliotheek. Hierop voortbouwend kunnen we ons concentreren op de verdere ontwikkeling van SDC naar realtime-capaciteit."
Dr. Frank Portheine, algemeen directeur van SurgiTAIX AG: "steute Meditec heeft uitgebreide expertise op het gebied van real-time draadloos en de aansturing van geavanceerde medische apparaten. Naar onze mening is dit een goede basis voor de verdere ontwikkeling van de sdcX-Lib tot een bibliotheek die geschikt is voor realtime met onze dual stack.”

Beide bedrijven zullen de huidige stand van het gezamenlijke project voor het eerst presenteren op de DMEA 2024.

steute Meditec en SurgiTAIX op de DMEA 2024: hal 3.2, stand E118 (gezamenlijke stand van OR.NET)

Bestanden:

DMEA_2024_SDC.jpg jpg | 519 KB